ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از انواع بازاریابی است که گاه به عنوان ابزاری برای بازاریابی مستقیم و گاه برای بازاریابی انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در میان ابزارهای مختلفی که در یک کمپین تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان ایمیل مارکتینگ را یکی از ارزان‌ترین ابزارهای تبلیغاتی دانست.

شاید همین ارزان بودن نسبی ایمیل مارکتینگ باعث شده است که کمتر به جزییات فنی و یا افزایش اثربخشی آن توجه شود.

در حال حاضر در دنیا قوانین مشخصی برای مبارزه با ایمیل اسپم وجود ندارد. به عبارتی احتمال اینکه شما به خاطر اسپمینگ (که قطعاً تجاوز به حریم شخصی دیگران است) تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید بسیار پایین است.

جالب اینجاست که حتی کاربران هم این مسئله را پذیرفته‌اند و کمتر شنیده‌ایم که کسی از ایمیل اسپم، به عنوان تجاوز به فضای شخصی خود یاد کند.

متاسفانه، ارزان بودن هزینه ارسال ایمیل و نیز  پذیرفته شدن تلویحی ایمیل اسپم به عنوان واقعیت گریزناپذیر  باعث شده است که تقریباً هر شکل ضعیف یا نادرستی از اجرای ایمیل مارکتینگ برای افراد سودجو، سودده و اقتصادی باشد.